Tips voor de driewielfiets

Als een driewielfiets of occasion driewielfiets heeft aangeschaft, is het belangrijk om eerste onze tips & tricks te lezen over het gebruik van een driewielfiets. De driewielfiets werkt namelijk net iets anders dan een normale fiets. We gaan je vandaag alle tips geven over het gebruik van een driewielfiets! 

Driewielfiets afstellen

Als je voor het eerst op een driewielfiets zit, is het belangrijk om het goed af te stellen. Start met de fiets op de parkeerrem te zetten, zodat de fiets niet voor- of achteruit kan. Laat vervolgens de stoel en het zadel goed afstellen, het liefst door een professioneel. De afstelling gaan namelijk net iets anders dan bij een normale fiets.

 

Vervolgens stapt u op de fiets. Probeer altijd met het sterkste been op het lagere pedaal te stappen, omdat dit makkelijker is voor de opstap. Neem plaats op het zadel. Dit moet ontspannen aanvoelen, net alsof u in de auto zit.  Zet uw voeten op de pedalen.

Kijk voor u uit, niet naar beneden of naar het stuur. U oefent steeds in de kleinste versnelling, dit is op wandeltempo. Langzaam trappen en alleen maar sturen met uw handen aan de rem. Evenwicht uitschakelen, vooral niet meehangen. Ook niet met de benen. Knieën bijeen houden vooral in de bocht. Daardoor blijft u beter rechtop. Hou de voeten steeds op de pedalen. Ook als u remt of stil staat. Regelmatig tussendoor even remmen en voeten niet op de grond zetten om te wennen dat u niet omvalt.

 

Tips om te fietsen op een driewielfiets

Rij zo haaks mogelijk stoepranden op en af. Nooit schuin. Pauzeer vooral in het begin heel regelmatig. Schud lekker de schouders los en babbel wat om te ontspannen van de stress die het onnatuurlijke gevoel geeft. Oefensessies hoeven niet veel langer dan 20 of 30 minuten te duren omdat door de spanning vermoeidheid snel toeslaat. Beter vaker dan te lang. Naarmate u vaker opstapt, merkt u al vorderingen. 

 

Besef dat u niet de enige bent. Iedereen die altijd gefietst heeft, moet afleren om het evenwicht te willen bewaren en erop leren vertrouwen dat de fiets niet omvalt. Dat grote voordeel voelt eerst heel onnatuurlijk. Als u afstapt er ernaast loopt, dan komen de kuiten al snel tegen de achterwielen aan. Daarom kunt u beter bij de geringste verplaatsing gewoon op de fiets (blijven) zitten. Als u na de oefening naar huis gaat op uw gewone tweewieler vergt dat meteen weer uw ‘oude’ evenwicht. Loop na de oefening daarom het liefst even een straatje om naast uw fiets vóórdat u er weer opstapt.

Onderschat het verschil niet van een driewielfiets niet

Probeer de fiets altijd eerst  uit voordat u tot aanschaf overgaat. Buiten zult u voelen dat het wiebelt omdat de straat nooit effen is voor de twee achterwielen. Daar zult u aan wennen. Als u op de weg rijdt, neem dan de ruimte. Rij niet in de goot, want dan fietst u vaak te schuin. Ook als u al gewend bent, nog even een tip: Let op uw snelheid als u een bocht naar rechts wilt maken. Vooral als de weg naar beneden afloopt. Rem dan af voordat u bij die bocht bent en en neem die bocht naar rechts rustig stapvoets.

 

Doe net alsof er altijd één iemand rechts van u loopt, want die ruimte heeft u nodig voor de achterwielen, ook en vooral in een bocht naar rechts. Als uw vertrouwen op de fiets (weer) toeneemt en u de ruimte neemt, dan merkt u dat het verkeer meer rekening met u houdt omdat de fiets (respectabel) breed is. Het is eigenlijk vanzelfsprekend dat u op zo’n fiets daar gaat rijden waar u zich vertrouwt. U zult dus eerst de plekken zoeken waar u zich het veiligst voelt. Dat breidt zich vanzelf uit naarmate je vertrouwen toeneemt. Lukt het niet na een aantal keer? Dat is normaal, oefen nog even door. Soms lukt het niet. U voelt zelf wel of u zich teveel geweld aan doet met oefenen. Dan hoeft u er geen spijt van te hebben want u heeft het wel geprobeerd én u bent een hele ervaring rijker.

 

In ons pand aan de Nobelstraat 22d te Harderwijk hebben wij een indoor oefen parcours. Hier is er een mogelijkheid tot oefenen op alle fietsen samen met één van onze specialisten.

Als u voor deze optie kiest mag u contact opnemen via info@krikke-driewielfietsen.nl.

Als u zelfstandig oefenen lastig vindt en al wel zelf een fiets heeft, kunt u hulp en begeleiding vragen van ervaren en getrainde vrijwilligers. Kijk voor meer informatie op www.blijfveiligmobiel.nl en op www.fietsersbond.nl

Meer informatie, ook over gratis en vrijblijvend oefenen met de driewielfiets voor senioren, bij Jannie Bunk-van Buuren, ongebonden vrijwilliger in Harderwijk.

J.bunk@mail.com of bel naar 06 49 69 21 07.

 

Meer weten over onze Driewielfietsen, Occasion Driewielfietsen of Driewielfietsen met Trapondersteuning? Neem gerust contact op!

Zie hier een kleine impressie van het overdekte oefen parcours